10 faktov, ktoré by mal poznať každý, kto si rád zahryzne do sladkého

0
2925
dovod-na-usmev-zuby-a-sladkosti-detail-zena-s-makronkou

Každý z nás občas zhreší. Obzvlášť, keď ide o sladké. Akej sladkosti nedokážete odolať vy? Keksíkom, čokoláde, cukríkom či sladeným nápojom? Nech už patríte k milovníkom ktoréhokoľvek z týchto „prehreškov”, mali by ste vedieť, čo vám sladké pochúťky okrem uspokojenia maškrtných jazýčkov prinášajú.

1. Dvojitý efekt cukríkov.

Niekto radšej kyslé, niekto zasa ovocné. Nielen deti bývajú vystavené týmto maškrtám. Pravdou je, že cukrovinky v podobe cukríkov a lízaniek škodia viac ako mnohé iné sladkosti. Ich pomalým rozpúšťaním vystavujeme náš chrup neustálemu prísunu cukru, ktorým sa živia baktérie v ústnej dutine. Kyslo ochutené cukríky navyše leptajú zubnú sklovinu a ničia tým jej kvalitu.

2. Zubný povlak je príčinou vzniku dentálnych ochorení.

Zubným povlakom označujeme tenkú vrstvu biofilmu, ktorý sa usadzuje na povrchu zubov. Biofilmom sa tu rozumejú rýchlo sa množiace baktérie, ktoré metabolizujú látky z prijímanej potravy. Primárnou látkou, na ktorej si baktérie pochutnávajú, je práve cukor. Nie príliš častá a tiež nesprávna ústna hygiena v kombinácii s dodaním zásadnej živiny – cukru – spôsobí, že sa tieto baktérie ľahko premnožia a zubný povlak začne postupne mineralizovať. Stáva sa z neho zubný kameň, ktorý dráždi ďasná a spôsobuje ich zápal.

3. Cukor nevytvára zubné kazy.

Aspoň nie priamo. Baktérie spracovaním cukru vylučujú do okolia odpadové látky, ktorými sú rôzne kyseliny. Kyseliny potom rozpúšťajú minerály obsiahnuté v zubnej sklovine. V dôsledku toho dôjde k narušeniu zubnej skloviny a vzniku zubného kazu.

4. Prečo nás zo sladkého niekedy bolia zuby?

Príčinou je narušená zubná sklovina, či už úrazom, zlým čistením, alebo chemicky vplyvom rôznych kyselín. Stimul, ako je extrémna teplota alebo sladkosť, sa dostane narušenou sklovinou až k zubnému nervu a spôsobí jeho podráždenie. Výsledkom je bolesť.

5. Nie je to len o bielom cukre.

Veď zas toľko cukru nejem, hovoríte si. Opak môže byť pravdou. Na poškodzovaní zubov sa totiž podieľajú všetky jednoduché cukry, ako je fruktóza obsiahnutá v mede a ovocí alebo sacharóza obsiahnutá v bielom cukre, ako aj zložitejšie cukry – škroby.

Enzýmy v ústnej dutine vedia škroby rozložiť na cukry jednoduchšie a tie opäť slúžia ako výživa baktériám. Pozor teda na zemiakové čipsy, rôzne krekery alebo tiež cestoviny. Nielenže nám neprospievajú kvôli cukrom, ale sa tiež dokážu ľahko nalepiť do zubných záhybov a držať sa tu napríklad až do večerného čistenia zubov.

6. Pitie sladených nápojov zvyšuje riziko zubného kazu až o 30 %.

Ako potvrdzuje fínska štúdia z roku 2014. Podľa vedcov stačí pre zvýšené riziko zubného kazu jeden sladený nápoj denne.

7. Aj baktérie sú na sladké, no nie všetky sú škodlivé.

V našej ústnej dutine sa vyskytuje viac ako 700 druhov baktérií. Nie všetky nám ale spôsobujú ťažkosti, len prítomnosť niekoľkých špecifických druhov je spojená napríklad so vznikom paradentózy alebo zubného kazu. Je dokázané, že množstvo prijímaného cukru ovplyvňuje druhové zloženie baktérií. Ľuďom s dlhodobým nízkym príjmom jednoduchých cukrov sa kazia zuby preukázateľne menej.

8. Fluorid ako nástroj pre maskovanie našich hriechov.

Strava bežného človeka dnes obsahuje viac cukru, než je zdravé. Preto sa do zubnej pasty začal v prvej polovici 20. storočia pridávať fluorid, ktorý má schopnosť mineralizovať zubnú sklovinu a vytvárať tak vonkajšiu ochranu zuba pred nepriaznivým vplyvom kyselín.

9. Neutralizáciou prítomných kyselín môžeme znížiť pravdepodobnosť vzniku zubného kazu.

Prirodzené prostredie v ústnej dutine je vďaka slinám mierne zásadité. Príjmom a následným rozkladom cukru v kombinácii s kyslými potravinami alebo nápojmi vznikajú v ústnej dutine podmienky prispievajúce k narušovaniu zubnej skloviny. Kyslé prostredie môžeme pomerne ľahko zneutralizovať napríklad vypitím pohára vody. Sladké a kyslé je lepšie kombinovať s nejakým ďalším jedlom, ktoré hodnotu pH vyrovná.

10. V malej miere prospešný.

Samozrejme vám nebudeme tvrdiť, že sa máte vyhnúť všetkým potravinám obsahujúcim cukor. Med a ovocie v sebe ukrývajú tiež veľa prospešných látok a vitamínov. Po ich požití si môžete napríklad vypláchnuť ústa vodou a znížiť tak ich vedľajší negatívny efekt. Nie nadarmo sa ale hovorí – všetko s mierou. A keď už si doprajete nejakú tú sladkosť, doprajte si aj dôsledné čistenie zubov a pravidelnú dentálnu hygienu u odborníka.

DISKUSIA

Please enter your comment!
Please enter your name here