Ako prestať s fajčením?

0
848

Vplyv fajčenia na naše telo je pomerne rozsiahlou a stálou témou v rôznych diskusiách. Asi každý dokáže vymenovať aspoň tri negatívne dopady fajčenia na náš organizmus. V Slovenskej republike denne fajčí okolo 29 % populácie dospelých (podľa štatistiky Eurostatu z roku 2016). Ako s týmto zlým návykom nadobro skoncovať?

Vznik závislosti

Silná návyková látka nikotín má v tele širokú pôsobnosť vrátane relaxačných a stimulačných účinkov. V takzvanom centre odmeny v mozgu sa už o niekoľko sekúnd po prvom vdýchnutí aktivuje vylučovanie látky dopamín, ktorá nám spôsobuje príjemné pocity. V mozgu vrátane tohto centra postupne dochádza k chemickým a štrukturálnym zmenám a ku vzniku závislosti. Túžba po droge je silnejšia ako akékoľvek odstrašujúce varovania, ktoré predajcovia tlačia na škatuľky cigariet.

Motivácia je kľúčom k úspechu

Dôležité je spýtať sa najprv seba samého, prečo s fajčením chcete vôbec skoncovať. Ušetríte peniaze? Budete zdravší? Blíži sa narodenie vášho potomka a vy ho nechcete vystavovať dymu a škodlivým látkam z cigariet? Chcete sa zbaviť parodontózy, pigmentových škvŕn na zuboch a mať atraktívnejší úsmev? Alebo len chcete prestať myslieť na pravidelný prísun dávky nikotínu?

Dôvodov, prečo prestať, je naozaj mnoho a vaša vnútorná motivácia je pre ukončenie závislosti zásadná. Svoje osobné dôvody si môžete pripnúť na nástenku alebo na chladničku a mať ich stále na očiach.

Stanovte si presný dátum

V kalendári si zaškrtnite deň, kedy s fajčením definitívne prestanete. V daný deň už majte všetky cigarety vyhodené, nenechávajte si doma žiadnu škatuľku, a, samozrejme, ani jedinú cigaretu „pre prípad núdze“. Naplánujte si v tento deň program, aby ste neustále zamestnávali vašu hlavu inými stimulmi. Pite viac vody, vyhnite sa alkoholu a fajčiarom. Pokúste sa v ten deň vyhnúť aj stresujúcim situáciám.

Počítajte s abstinenčnými príznakmi

Než si úplne odvyknete, bude sa vám túžba po cigarete neustále vracať, zvlášť, ak bola súčasťou denných rituálov – ráno pred prácou, pri káve, po obede atď. Spočiatku bude veľmi silná, postupne ju však budete zvládať lepšie a lepšie. Takéto nutkanie dať si cigaretu navyše potrvá iba pár minút. Keď príde, zhlboka sa párkrát nadýchnite, vypite pohár vody alebo začnite robiť niečo, čo odvedie vašu pozornosť.

Abstinenčné príznaky sú najhoršie v priebehu prvých troch dní. Zásadný je ale prvý mesiac, kedy si telo zvyká na nový režim. Príznaky spojené s odvykaním postupne odznievajú, niektoré psychické príznaky však môžu pretrvávať aj dlhšie ako jeden mesiac. Mozog potrebuje dlhšiu dobu na to, aby sa dokázal prispôsobiť a vrátiť do starých koľají – niekedy aj tri mesiace. Buďte na to teda pripravení, nenechajte sa týmto faktom zastrašiť a nepočítajte si, ako dlho ešte budete musieť vydržať. Tri mesiace sú doba, ktorá uplynie ako voda…

Vytrvajte

Už ste sa niekoľkokrát a neúspešne pokúsili prestať fajčiť? Nemyslite si, že ste jediní, ktorí zlyhali. Veta „dnes končím a už si nikdy nezapálim“ je v skutočnosti dodržaná len u 6 % fajčiarov – a tým patrí veľká poklona. Zlyhať je ľudské, dôležité je nenechať sa odradiť prvým neúspechom a vytrvať. Odvyknúť si od látky, ktorú ste zvyknutí pravidelne užívať už roky, vždy zaberie nejaký čas. Ani kilá navyše sa predsa nedajú „zhodiť“ behom jedného mesiaca…

Môže sa vám úspešne dariť nefajčiť týždne i mesiace, ale náhle príde stresová situácia a vy podľahnete. Pocity zlyhania sú v tomto prípade namieste. Postupom času však uznáte, že odolať keď len jednej cigarete je pre vás stále jednoduchšie a zvládate bez nej prežiť i vypäté chvíle.

Ak si však predsa len jednu dáte, neberte ju ako zámienku pre návrat k fajčeniu. Zvážte, či sa naozaj chcete stať znova fajčiarom. Zároveň sa zamyslite, prečo ste zlyhali, a povedzte si, čo nabudúce urobíte, aby sa to už nestalo.

Zvážte pomôcky na trhu

Existuje niekoľko pomocných metód, ktoré môžu pokusy o skončenie s fajčením zjednodušiť. Keďže nikotín je silne návykový alkaloid, prestať zo dňa na deň je pre silného fajčiara vzhľadom na abstinenčné príznaky naozaj náročné. Práve kvôli abstinenčným príznakom sa vzdá viac ako 90 % fajčiarov.

Pomôcť vám môžu voľne dostupné nikotínové náplasti alebo žuvačky. Môžete tiež zvážiť odvykacie pilulky vydávané na predpis alebo sa o fajčení poradiť s odborníkom, ktorý má požadované znalosti a mnohoročné skúsenosti.

Zbaviť sa akejkoľvek závislosti nie je ľahké a neraz sa stáva, že prvé pokusy sa skončia neúspešne. Veľkou podporou vám môže byť okolie, ale základ je mať pevnú vôľu, nenechať sa zlomiť pocitom viny po prvom zlyhaní, a hlavne – nevzdávať to!

DISKUSIA

Please enter your comment!
Please enter your name here