Aké vitamíny a minerály potrebujú zuby?

0
4172

Aj taká drobná časť tela, akou je zub, potrebuje pravidelný prísun látok, ktoré ho pomáhajú udržiavať silný a zdravý. Bez vápnika by sa nám zuby nedokázali ani vyvinúť a pri chronickom nedostatku vitamínu C by nám zasa mohli vypadať – v súvislosti s týmto problémom si isto spomeniete na známu chorobu moreplavcov – skorbut. Prečítajte si, ktoré látky zubom prospievajú a z ktorých potravín ich môžete získať.

Vitamín C

Kyselina askorbová inak nazývaná aj vitamín C je všestranným pomocníkom pre celý organizmus. Ide o prírodný antioxidant, ktorý v ústnej dutine udržuje predovšetkým zdravé ďasná. Pôsobí preventívne aj proti vzniku parodontitídy a krvácaniu ďasien. V bežnej populácii vyspelých krajín o ňu nie je núdza, ale v minulosti jej nedostatok ľuďom spôsoboval skorbut – chorobu moreplavcov. Prejavovala sa krvácaním z ďasien, stratou zubov a bolesťami kostí. Vitamín C môžeme získať z citrusových plodov, šípok, rakytníka, ale aj z iného ovocia a zeleniny.

Vitamín D

Vitamín D hrá v odolnosti zubov zásadnú úlohu. Pomáha totiž nášmu tráviacemu systému pri vstrebávaní vápnika, ktorý tvorí hlavnú zložku zubnej skloviny a je dôležitý v jej remineralizácii. Demineralizovaná sklovina je citlivá a spôsobuje vznik zubných kazov, čiže nedostatočný prísun vitamínu D môže súvisieť aj so zvýšenou kazivosťou zubov.

Aby ste získali dennú dávku vitamínu D, stačí na 20 minút vystaviť svoje telo slnečnému žiareniu. Možno to znie ako úvod k sci-fi filmu, ale naša pokožka si vitamín D dokáže pôsobením UV žiarenia vytvoriť úplne sama. To však v dnešnej dobe nie je jednoduchá úloha – sedavé zamestnanie, pobyt za hrubými múrmi bytu, vrstvy oblečenia, opaľovacie krémy… Iný typ vitamínu D čiastočne prijímame z niektorých potravín, napríklad z pečene, rýb a vaječného žĺtka, avšak pobyt na slniečku je predsa len efektívnejší.

Fosfor

Tento minerál je dôležitý pre stavbu zubnej skloviny a kostí. Fosfor pomáha „zabudovať“ vápnik do týchto štruktúr. Aby ste si doplnili fosfor, určite jedzte orechy, červené mäso a šošovicu. Všeobecne je však v potrave skôr nadbytok fosforu, čo vám môže neskôr spôsobiť zdravotné problémy. Pri nadmernom príjme fosforu totiž dochádza k jeho vylúčeniu z tela vo forme fosforečnanu vápenatého, čo znamená, že na seba viaže aj vápnik. To môže viesť k nedostatku vápnika v tele, čoho dôsledkom môžu byť svalové kŕče či bolesti kĺbov.

Vápnik

Vápnik a fosfor sú pre zloženie zubnej skloviny alfou a omegou. Dohromady spolu vytvárajú minerál hydroxyapatit, ktorý je hlavnou súčasťou anorganickej (neživej) hmoty zubnej skloviny. Ten vytvára bariéru zuba proti mechanickému a chemickému poškodeniu. Dostatočný prísun vápnika a fosforu je dôležitý už u tehotných žien, pretože základy zubov sa nám vytvárajú ešte pred samotným narodením.

Zdrojom vápnika sú mliečne výrobky (jogurty, syry) alebo morské ryby (sardinky). Výborné je taktiež dopĺňať vápnik z rastlinných zložiek, ako sú mak, chia semienka, orechy a zelené listy.

Zdravé vnútorné prostredie a vitamín A

Vitamín A sa nezaraďuje medzi typických budovateľov zdravého chrupu, avšak stav zubov nepriamo ovplyvňuje. Podporuje prirodzenú produkciu slín a udržuje ústnu sliznicu zdravú. Sliny odstraňujú zvyšky jedla a neutralizujú prostredie ústnej dutiny. Tento vitamín nájdete v pečeni (najviac v tresčej), vaječných žĺtkoch, sladkých zemiakoch, mrkve alebo brokolici. Tresčiu pečeň však nejedzte príliš často, lebo priveľmi vysoké dávky vitamínu A sú pre telo toxické a môžu spôsobiť vypadávanie vlasov, horúčku, stratu hmotnosti a iné príznaky.

Dbajte na prísun správnych látok u detí

Nedostatočný prísun vyššie vymenovaných látok je u detí kritický predovšetkým v priebehu rastu a dospievania. Na vývoj zubov má vplyv už samotná strava matky počas tehotenstva. Dôležitý je predovšetkým pravidelný prísun vitamínu D a vápnika. To však neznamená, že do detí musíte liať litre mlieka. Viac ako 80 % odporúčanej dennej dávky vitamínu D získame úplne jednoducho – pravidelným pobytom na slniečku. Vápnik môžete deťom doplniť napríklad z makového mlieka, ktoré im bude isto chutiť.

Vyvážená strava je dôležitá nielen pre zdravé zuby, ale aj ďasná, a preto je prevenciou číslo jeden pred rôznymi ochoreniami, a to i pred zubným kazom. Preto si vytvorte a dodržujte pestrý jedálniček. Látky, ktoré sú pre zdravie a vývoj zubov dôležité, sa dajú získať zo živočíšnych produktov aj z rastlinných zdrojov alebo obyčajným pobytom na slnku.

DISKUSIA

Please enter your comment!
Please enter your name here